Android
Android-x86 i VirtualBox
Sök…
Introduktion
Idén med detta avsnitt är att täcka hur man installerar och använder VirtualBox med Android-x86 för felsökning. Detta är en svår uppgift eftersom det finns skillnader mellan versioner. För tillfället kommer jag att täcka 6.0 som är det jag var tvungen att arbeta med och då måste vi hitta likheter.
Det täcker inte VirtualBox eller Linux i detalj men det visar kommandona jag har använt för att det ska fungera.
Inställning av virtuell maskin
Dessa är mina VirtualBox-inställningar:
- OS-typ: Linux 2.6 (Jag har använt 64bit eftersom min dator kan stödja det)
- Virtuell hårddiskstorlek: 4 GB
- Ramminne: 2048
- Videominne: 8M
- Ljudenhet: Sound Blaster 16.
- Nätverksenhet: PCnet-Fast III, ansluten till NAT. Du kan också använda överbryggad adapter, men du behöver en DHCP-server i din miljö.
Bilden som används med denna konfiguration har android-x86_64-6.0-r3.iso (den är 64bit) laddats ner från http://www.android-x86.org/download . Jag antar att det också fungerar med 32bit version.
Inställning av virtuell hårddisk för SDCARD-support
Med den virtuella hårddisken just skapad startar du den virtuella maskinen med android-x86-bilden i den optiska enheten.
När du startar kan du se grub-menyn på Live CD
Välj alternativet för felsökningsläge, då ska du se skalmeddelandet. Det här är ett uppsatt skalbox. Du kan få mer skal genom att växla mellan virtuell konsol Alt-F1 / F2 / F3.
Skapa två partitioner av fdisk (vissa andra versioner använder cddisk). Formatera dem till ext3. Starta sedan om:
# fdisk /dev/sda
Skriv sedan:
"n" (ny partition)
"p" (primär partition)
"1" (första partitionen)
"1" (första cylindern)
"261" (välj en cylinder, vi lämnar 50% av disken för en andra partition)
"2" (andra partitionen)
"262" (262. cylinder)
"522" (välj den sista cylindern)
"w" (skriv partitionen)
#mdev -s
#mke2fs -j -L DATA /dev/sda1
#mke2fs -j -L SDCARD /dev/sda2
#reboot -f
När du startar om den virtuella maskinen och grub-menyn visas och du kan redigera kärnans startlinje så att du kan lägga till DATA=sda1 SDCARD=sda2
alternativ för att peka på sdcard eller datapartitionen.
Installation i partition
Med den virtuella hårddisken just skapad startar du den virtuella maskinen med android-x86-bilden som den optiska enheten.
I startalternativen på Live CD väljer du "Installation - Install Android to hard disk"
Välj sda1-partitionen och installera android så installerar vi grub.
Starta om den virtuella maskinen men se till att bilden inte finns i den optiska enheten så att den kan starta om från den virtuella hårddisken.
I grub-menyn måste vi redigera kärnan som i alternativet "Android-x86 6.0-r3" så tryck på e.
Sedan ersätter vi "tyst" med "vga = ask" och lägger till alternativet "SDCARD = sda2"
I mitt fall ser kärnlinjen ut så här efter modifierad:
kenel /android-6.0-r3/kernel vga=ask root=ram0 SRC=/android-6/android-6.0-r3 SDCARD=sda2
Tryck på b för att starta, då kan du välja skärmstorlek genom att trycka på ENTER ( vga=ask
)
När installationsguiden har börjat välja språk. Jag kunde välja engelska (USA) och spanska (USA) och jag hade problem att välja något annat.