outlook-vba
Introduktion Del 1: Få tillgång till Outlook's Visual Basic Editor
Sök…
Introduktion
Få åtkomst till Outlook's Visual Basic Editor, infoga din första modul och byta namn på den modulen.
Förväntad förkunskap : Du är en Outlook-användare.
Med Outlook 2003 kan du omedelbart välja Visual Basic Editor. Med senare versioner måste du lägga till fliken Utvecklare innan du kan välja Visual Basic Editor.
1.1 Få åtkomst till Outlook 2003: s Visual Basic Editor
Alla bilder kommer från Storbritanniens versioner av Outlook. Jag vet att vissa namn översätts till det lokala språket för andra versioner och jag antar att de flesta namn på flikarna är översatta. Förmodligen är sekvensen med flikar oförändrad i icke-engelska versioner. Alternativt måste du titta på dina flikar och bestämma vilka som skulle motsvara till exempel "Verktyg"
När Outlook 2003 är öppet kan toppen av fönstret se ut:
Klicka på Verktyg och flytta ned markören till makron för att se:
Flytta markören höger och sedan ner och klicka på Visual Basic Editor . Avsluta alternativet och klicka på Alt + F11 .
1.2 Få åtkomst till Visual Basic Editor i Outlook 2007 och senare
Alla bilder i det här avsnittet kommer från den brittiska versionen av Outlook 2016. Jag vet att vissa namn översätts till det lokala språket för andra versioner och jag antar att de flesta namn på flikarna är översatta. Förmodligen är sekvensen med flikar oförändrad i icke-engelska versioner. Alternativt måste du titta på dina flikar och bestämma vilka som skulle motsvara till exempel "Verktyg"
Outlook 2010-fönstren är formaterade annorlunda men är väsentligen identiska. Jag förstår att andra versioner också är väsentligen identiska med Outlook 2016.
Övre delen av huvudfönstret kan se ut:
Klicka på Arkiv till vänster för att få följande till vänster om fönstret:
Klicka på Alternativ nära botten för att få följande till vänster om fönstret:
Klicka på Anpassa band , halvvägs ner. för att få följande till höger om fönstret:
Klicka på rutan bredvid "Utvecklare" nära botten för att få en kryssning och klicka sedan på OK längst ner. Huvudfönstret kommer att dyka upp igen men har ändrats till:
Klicka på den nya fliken utvecklare för att få:
Klicka på Visual Basic till vänster för att välja Visual Basic Editor.
1.3 Komma igång med Visual Basic Editor
Bilderna i det här avsnittet är alla från Outlook 2016 men de kunde ha kommit från Outlook 2003. Outlook VBA kan ha förändrats under åren men enligt mina ögon har VBA-redigeraren inte gjort det. Oavsett vilken version du har kommer du att se något som:
Ovanför finns det en "+" mot " Project1 ". Om du har en "+" klickar du på den och sedan på "+" mot "Microsoft Outlook Objects" för att få:
Egenskapsfönstret kanske inte finns eller, om det finns, kanske placeras någon annanstans i VB Editor-fönstret. Vi behöver det inte för tillfället. Du kan stänga det genom att klicka på korset och kan använda F4 för att göra det synligt igen när som helst. Jag har det normalt inte synligt eftersom jag inte behöver tillgång till Egenskaper mestadels och min Project Explorer-lista upptar större delen av vänster sida. Jag föreslår att du håller den synlig tills den blir en olägenhet.
Om du klickar på ThisOutlookSession blir antingen det grå området vitt eller, som på bilden nedan, kommer ett kodfönster att visas inom det grå området:
Du kan skriva vilken kod som helst i det här kodfönstret. Händelsrutiner (som diskuteras mot slutet av denna tutorial) måste emellertid skrivas in i det här kodfönstret. Jag rekommenderar att du reserverar ThisOutlookSession-kodområdet för händelserutiner.
Klicka istället på Infoga för att få:
Klicka på Modul för att lägga till en modul:
Min nya modul heter "Module1". Om din version av Outlook är en icke-engelsk version har din modul ett motsvarande namn på ditt språk. Du kan lägga till fler moduler som kommer att kallas "Module2", "Module3" och så vidare.
Om jag skapar en Excel-arbetsbok, för vilken jag bara behöver en modul, kanske jag lämnar namnet som ”Modul1”. Men med Outlook måste alla mina makron gå hit så jag har massor av moduler. Under åren har jag skrivit många rutiner som jag återanvänder flera gånger. Jag har en modul för allmänna VBA-rutiner, en annan för rutiner för åtkomst till Excel, en annan för Outlook VBA-rutiner och sedan en modul per Outlook-uppgift jag utför med makron. Om du tittar på Egenskapsfönstret ser du den enda egenskapen för en modul är dess namn. Klicka på "Modul1" mot "Namn" och du kan ändra den till valfritt (börjar med en bokstav, innehåller endast bokstäver och siffror osv.) Namn. Du får konstiga fel om en modul och en procedur har samma namn så jag startar alla mina modulnamn med "Mod" och jag använder inte detta prefix för mina procedurer. Varför inte byta namn på den här modulen “ModIntro” eller liknande redo för nästa del av denna handledning?
Dessa kodområden och gillar datainmatningsområdena för alla redaktörer. Klicka på kodområdet för att välja den och skriv din kod eller klistra in kod som kopierats från någon annanstans, till exempel nästa avsnitt i denna handledning.
1.4 Vad du bör komma ihåg från den här delen av lektionen
- Behövde din version av Outlook att du lägger till fliken Utveckling? Om så är fallet, kommer du inte att behöva upprepa den här processen förrän du sedan har en ny Outlook-installation. Kom tillbaka hit när det händer.
- Kom ihåg hur du går in i Visual Basic Editor.
- Kom ihåg hur du skapar och byter namn på en modul.