outlook-vba
Inleiding Deel 1: Toegang krijgen tot de Visual Basic Editor van Outlook
Zoeken…
Invoering
Toegang krijgen tot de Visual Basic Editor van Outlook, uw eerste module invoegen en die module hernoemen.
Verwachte voorkennis : u bent een Outlook-gebruiker.
Met Outlook 2003 kunt u onmiddellijk de Visual Basic Editor selecteren. In latere versies moet u het tabblad Ontwikkelaars toevoegen voordat u de Visual Basic Editor kunt selecteren.
1.1 Toegang krijgen tot de Visual Basic Editor van Outlook 2003
Alle afbeeldingen zijn afkomstig uit de Britse versies van Outlook. Ik weet dat sommige namen voor andere versies in de lokale taal zijn vertaald en ik ga ervan uit dat de meeste namen voor de tabbladen zijn vertaald. Waarschijnlijk is de reeks tabbladen niet gewijzigd in niet-Engelse versies. Als alternatief moet u naar uw tabbladen kijken en beslissen welke equivalent is aan bijvoorbeeld 'Tools'
Met Outlook 2003 geopend, kan de bovenkant van het venster er als volgt uitzien:
Klik op Extra en verplaats de cursor naar Macro om te zien:
Verplaats de cursor naar rechts en dan naar beneden en klik op Visual Basic Editor . U kunt ook de selecties afsluiten en op Alt + F11 klikken.
1.2 Toegang krijgen tot de Visual Basic Editor in Outlook 2007 en hoger
Alle afbeeldingen in dit gedeelte zijn afkomstig uit de Britse versie van Outlook 2016. Ik weet dat sommige namen voor andere versies in de lokale taal zijn vertaald en ik ga ervan uit dat de meeste namen voor de tabbladen zijn vertaald. Waarschijnlijk is de reeks tabbladen niet gewijzigd in niet-Engelse versies. Als alternatief moet u naar uw tabbladen kijken en beslissen welke equivalent is aan bijvoorbeeld 'Tools'
Outlook 2010-vensters hebben een andere indeling, maar zijn in wezen identiek. Ik begrijp dat andere versies ook in wezen identiek zijn aan Outlook 2016.
De bovenkant van het hoofdvenster kan er als volgt uitzien:
Klik op Bestand links om het volgende links in het venster te krijgen:
Klik onderaan op Opties om het volgende aan de linkerkant van het venster te krijgen:
Klik halverwege het lint aanpassen . om het volgende rechts in het venster te krijgen:
Klik op het vakje naast 'Ontwikkelaar', onderaan, om een vinkje te krijgen en klik vervolgens op OK onderaan. Het hoofdvenster verschijnt opnieuw, maar is gewijzigd in:
Klik op het nieuwe tabblad Ontwikkelaar om het volgende te krijgen:
Klik op Visual Basic, aan de linkerkant, de Visual Basic Editor te selecteren.
1.3 Aan de slag met de Visual Basic Editor
De afbeeldingen in dit gedeelte zijn allemaal afkomstig uit Outlook 2016, maar ze kunnen afkomstig zijn uit Outlook 2003. Outlook VBA is in de loop der jaren misschien veranderd, maar in mijn ogen is de VBA-editor dat niet. Welke versie je ook hebt, je ziet zoiets als:
Hierboven staat een "+" tegen " Project1 ". Als u een "+" hebt, klikt u erop en vervolgens op de "+" tegen "Microsoft Outlook-objecten" om:
Het venster Eigenschappen is mogelijk niet aanwezig of, indien aanwezig, ergens anders in het venster VB Editor geplaatst. We hebben het momenteel niet nodig. U kunt het sluiten door op het kruis te klikken en F4 gebruiken om het op elk gewenst moment weer zichtbaar te maken. Normaal gesproken heb ik dit niet zichtbaar omdat ik meestal geen toegang tot Eigenschappen nodig heb en mijn Project Explorer-lijst het grootste deel van de linkerkant in beslag neemt. Ik stel voor dat je het zichtbaar houdt totdat het hinderlijk wordt.
Als u op ThisOutlookSession klikt, wordt het grijze gebied wit of, zoals in de onderstaande afbeelding, verschijnt een codevenster in het grijze gebied:
U kunt elke code in dit codevenster typen. Eventroutines (die aan het einde van deze zelfstudie worden besproken) moeten echter in dit codevenster worden ingevoerd. Ik raad u aan het ThisOutlookSession-codegebied te reserveren voor eventroutines.
Klik in plaats daarvan op Invoegen om het volgende te krijgen:
Klik op Module om een module toe te voegen:
Mijn nieuwe module heet "Module1". Als uw versie van Outlook een niet-Engelse versie is, heeft uw module een equivalente naam in uw taal. U kunt meer modules toevoegen met de naam "Module2", "Module3" enzovoort.
Als ik een Excel-werkmap maak, waarvoor ik slechts één module nodig heb, laat ik de naam mogelijk achter als "Module1". Maar met Outlook moeten al mijn macro's hierheen gaan, dus ik heb veel modules. In de loop der jaren heb ik veel routines geschreven die ik herhaaldelijk gebruik. Ik heb één module voor algemene VBA-routines, een andere voor routines om toegang te krijgen tot Excel, een andere voor Outlook VBA-routines en vervolgens één module per Outlook-taak die ik met macro's uitvoer. Als u naar het venster Eigenschappen kijkt, ziet u dat de enige eigenschap van een module de naam is. Klik op “Module1” tegen “Naam” en u kunt deze veranderen in een geldige (begint met een letter, bevat alleen letters en cijfers, etc.) naam. Je krijgt vreemde fouten als een module en een procedure dezelfde naam hebben, dus ik start al mijn modulenamen met "Mod" en ik gebruik dit voorvoegsel niet voor mijn procedures. Waarom deze module niet de naam “ModIntro” of iets dergelijks geven, klaar voor het volgende deel van deze tutorial?
Deze codegebieden en zoals de gegevensinvoergebieden van elke editor. Klik op het codegebied om het te selecteren en typ uw code of plak de code die u elders hebt gekopieerd, zoals het volgende gedeelte van deze zelfstudie.
1.4 Wat u moet onthouden uit dit deel van de zelfstudie
- Had u in uw versie van Outlook het tabblad Ontwikkeling nodig? Als dit het geval is, hoeft u dit proces niet te herhalen totdat u een nieuwe Outlook-installatie hebt. Kom hier terug als dat gebeurt.
- Onthoud hoe u de Visual Basic Editor kunt openen.
- Onthoud hoe u een module kunt maken en hernoemen.