Sök…


Syntax

  • slumpmässigt (max) // Returnerar ett (långt) pseudo-slumpmässigt antal mellan 0 (inklusive) och max (exklusivt)

  • slumpmässigt (min, max) // Returnerar ett (långt) pseudo-slumpmässigt tal mellan min (inklusive) och max (exklusivt)

  • randomSeed (seed) // Initierar den pseudo-slumpmässiga talgeneratorn, vilket får den att starta vid en specificerad punkt i sin sekvens.

parametrar

Parameter detaljer
min Det minsta möjliga värdet (inklusive) som ska genereras av den random() -funktionen.
max Det maximala möjliga värdet (exklusivt) som ska genereras av den random() -funktionen.
utsäde Fröet som kommer att användas för att blanda random() -funktion.

Anmärkningar

Om randomSeed() kallas med ett fast värde (t.ex. randomSeed(5) ) kommer sekvensen av slumpmässiga nummer som genereras av skissen upprepas varje gång den körs. I de flesta fall är ett slumpmässigt frö att föredra, vilket kan erhållas genom att läsa en okopplad analog stift.

Generera ett slumpmässigt antal

Den random() -funktionen kan användas för att generera pseudo-slumpmässiga nummer:

void setup() {
    Serial.begin(9600);
}

void loop() {
    long randomNumber = random(500);  // Generate a random number between 0 and 499
    Serial.println(randomNumber);

    randomNumber = random(100, 1000); // Generate a random number between 100 and 999
    Serial.println(randomNumber);

    delay(100);
}

Ställa in ett frö

Om det är viktigt att en sekvens av nummer som genereras av random() skiljer sig är det en bra idé att ange ett frö med randomSeed() :

void setup() {
    Serial.begin(9600);
    
    // If analog pin 0 is left unconnected, analogRead(0) will produce a
    // different random number each time the sketch is run.
    randomSeed(analogRead(0));
}

void loop() {
    long randomNumber = random(500); // Generate a random number between 0 and 499
    Serial.println(randomNumber);

    delay(100);
}


Modified text is an extract of the original Stack Overflow Documentation
Licensierat under CC BY-SA 3.0
Inte anslutet till Stack Overflow